11.12.2011

RUN TO 60`S 2007

Aye.
Tästähän alkaa tulla jonkinsortin traditio. Kesän ensimmäinen pitkä ajoreissu ja jälleen suuntana Kemi ja pohjoisten viikingien RUN TO 60`S bileet.
Lauantain olin jo sopinut lastenvahti-osaston kanssa mutta perjantai näytti erittäin pahalta.Pahimmassa tapauksessa pääsisin lähtemään vasta klo 18 kohti lappia.
Kamat pakattu valmiiksi ja hirveää koodailua puhelimella alkuviikosta että mistä saisin kahdelle ”riiviölleni” hoitajan..
Onneksi yksi pikkusiskoistani lupautui tuohon tehtävään , vaikka hänelläkin oli kyllä omat kiireensä.Kiitos!!!!

perjantai

Siskoni saapui lapsineen noin klo 13.50 ja annoin nopeat ohjeet.Sitten vaan värnän satulaan ja kohti tallia.Nopeasti ajokamat ylle ja mopon keula osoittamaan pohjoiseen.Alustavasti olin suunnitellut ajavani Jämsän kautta ja tankitkin olin merkannut valmiiksi , mutta ainahan asiat eivät mene niinkuin suunnittelee..Riksusta motarille ja vauhtina pidin mukavaa 110 km joka tuntuu ainakin minulle olevan sopiva matkavauhti. Pian olikin tuulos , padasjoki, kuhmoinen ja  jämsä. Aika paljon oli mopoja liikenteessä ja osa niistä vielä vanhoja sellaisia , oiskohan ollut jossain joku kokoontumis-ajo. 3 kertaa pysähdyin parkissa olevan mopon takia kysymään et missä mennään , kaikki vääriä hälyytyksiä...jämsässä olin ajatellut ottaa tankin mutta ajo maistui ja ei ollut vielä edes ”varalle” hypännyt  , joten jatkoin matkaa ... korpilahti , muurame ja vihdoin jyväskylä. Siellä otin nopean pysähdyksen(tankki , rööki , vettä ja jaloittelua) ja jatkoin matkaa. jämsä-jyväskylä oli ollut aika moista matelua ja ruuhkasuomea mutta nyt kun päästiin keskisuomeen annoin taas mopon laulaa. Aikas mukavasti tällä osuudella on niitä ohituskaistoja joten sujuvasti matka jatkui , äänekoski , viitasaari , .... olin juuri päässyt kahden perätysten ajavan  rekan ohi niin huomasin mopon tien sivussa ja eikun taas kyseleen..kaikki oli jälleen ok , mutta ne kaks rekkaa
paukutti ohi ,hahaha. Kärsämäen kohdilla meni varatankille ja kun piippolan risteyksessä ei huoltsikkaa näkynyt aloin ajelemaan vähän rauhallisemmin , löpönkulutus hommia nääs.heh.
No tulihan se huoltamo sieltä viimein , jesh!! eli pulkkilassa otin toisen tankin+edellämainitut.
samalla koodailin viikingeille et pari tuntia niin hyeenamies saapuu pelipaikalle sekä Rotkolle;tallikaverilleni joka oli jo valmiiksi kemissä..
Enää 190 km luki tienviitassa ja intohan siitä kasvoi , olisin kybyn aikoihin kemissä...ja pianhan käännyin jo oulun motarille , oisinko paukuttanut sitä noin 3 kilsaa kun huomasin että vastaantuleval ajokaistalla joku tyttö työnsi mopoonsa piennarta pitkin , voi vittu , ..onneksi oli jo hieman tutut maisemat joten tiesin et tupoksen huoltoasema on vähän matkan päässä ja eikun sielläympäri ja kohtahan olin jo tytön luona.Siihen oli pysähtynyt joku toinenkin mopo.
-”terppa , mikäs hätänä?” kysyin mut vastauksena tuli ulkomaata ja vielä semmoista mitä en pahemmin osaa joten käänsin keskustelun näppärästi britein luotettavaan kielioppiin”-OI , wots roplem? need some help , rait!!”...siinä sitä sitten yritettiin kommunikoida , no sen verran sain selville et he kaksi olivat lomareissulla ruotsista ja mopo oli yhtäkkiä lakannut toimimasta.Olivat aikas nuoria kumpikin ja ilmeisen hädissään seisoskelivat siinä motarin pientareella. Eivät tienneet omista mopoistaan midn(jotain kustomi-susukeita ) ja kun en ymmärtänyt mitä oli tapahtunut niin tyttö käynnisti omansa ja aivan törkeä ääni kuului moottorista , vedin kädet eteeni ristiin ja huusin ”stop , stop”. Nyt oli vaan harmin paikka , että vaikka mulla oli työkaluja jonkin verran mukana niin tuo japanilaisten ihmeellinen maailma on minulle täyttä hebreaa vai pitäiskö sanoa japania ,hahah.
eli en pysty heitä mekaanisesti auttamaan , joten  sanoin heilleettä soitetaan apua. Yritin ensin etsiä puhelimestani Oulun poikien numeroita mutta eihän mulla sitä ilmeisesti ollut( outo homma vaikka juuri edellisviikolla olin heille soittanut...) joten soitin Surelle Kemiin , jos vaikka häneltä saisin numeron.No siinähän kävi niin mainiosti että kemissä Suren vieressä oli juuri Pata MC:n mies jonka kanssa saimme ulkomaan eläville hinauksen Ouluun.Homma kun hoitui niin ilmoitin heille että minun on nyt parempi jo jatkaa matkaa.Runsaat kiitokset kuittasin sanomalla” bikers help together”...no , hetki takaisin kohti etelää ja liikenneympyrässä u-käännös ja hanaa!!!!
Alkoi pikkuhiljaa nälkä yllättämään joten kun abouts 50 km olin ajanut niin jouduin mainoksen uhriksi..GRILLI siinä tais lukea ja sinne päräytin.Hamppi ja pikkumaito oli nopeesti nautittu .
Loppupätkästä tulikin mielenkiintoinen kun tuo herra arbeelius paistoi suoraan silmiin , intiaanina joutui ajamaan mutt onneksi ei enää ollut kovin montaa kilometriä jäljellä.Klo puol kakstoista ja  tuttu portti siinä edessä häämötti vihdoin ja ilmoitin et ”riihimäki on saapunut ja et ajan mopon sisälle ja tuun sit hoitamaan velvollisuudet”.Aloin katseellani etsimään tallikaverin Bulua ja siihen viereen sit parkkerasin. Frendiä ei näy missään joten otin itsetoimisesti hänen teltastaan ajo-oluen joita rotko oli ostanut odottamaan minua. Pari piiiiitkää huikkaa ja ansaittu rööki venyttelyjumpan ohessa ja sit maksamaan ja täyttämään ralli-kaavaketta. Hei siinähän on Milla , nopeat kuulumisten vaihdot ja sitten leirin pystytykseen...en kerennyt kuin ottamaan pakaasit irti kun huomasin  viimevuoden telttanaapurin(pata mc mies) ...kävikin hassu yhteen sattuma. Telttanaapuri olikin jo ihmetellyt missä riihimäen chelsea-mies oikeen viipyy ja kun rupateltiin (viskin kera , cheers) niin selvisi että juuri hänen kanssaan olimme saaneet ruotsalaiset pois tienlaidasta(ai se oot sinä, hahaha).Tässä vaiheessa ilmoitin että minä olen tulossa heidän tallilleen yökylään rokkifutikseen(olin tietty soittanut heille jo aikaisemmin)...ja taas ihmeteltiin maailman pienuutta. Kiitin vielä avusta ja viskistä ja lähdin uudestaan pystyttämään leiriä. Siihen pärähti sitten tallikaverini Rotko veljensä ja Mckärin kanssa.
Rotko kertoi norjan reissustaan ja minä aloin nauttia lisää viinaa. Lopulta Rotko ja Mckäri lähtivät anniskelu alueelle ja sain kun sainkin leirin pystytettyä( rotkon veli auttoi teltassa , ois se yksinkin onnistunut mut onhan se mukavaa kun on apua/seuraa). Vaihdoin siviilit päälle ja siirryimme itsekkin isojen tuoppien ääreen. Bongasin taas Millan ja Surekin kävi toivottamassa tervetulleeksi .
Oli mukava nähdä tuttuja , sehän näissä ralleissa on SE asia!!Viereiseen pöytään asettui Oululaisia joten sinne myös esittäytymään”terve , mä oon hyeenamies ja mä oon se kuka on soitellut siitä yöpaikasta ”.Mukavan tuntuista sakkia. Jossain vaiheessa anniskelu alue meni kiinni ja jengi alkoi siirtymään ns.kirkkaisiin saleihin. Itse olin aika väsy joten makuupussi kutsui.

Lauantai

Ei pahemmin krapulaa , mut ei mikään ihme , enhän ollut eilen nauttinut kuningasta kuin pari tuntia. Jokos on aamupala alkanut , JESH, !!! ”Rotkoo , herätys mennään syömään”. Puuroo , kamunaa , judanssia , slerpaa , leipää ja kahvinpaskaa. Kyllä kelpaa taas olla ihminen.
Sitten olikin jo saunasolmun aika , pari bissee mukaan ja peseytymiskamat ja eikun menoks.
Saunan paikka oli taas vaihtunut mutta pienen etsimisen jälkeen se löytyi .Oltiin rotkon kanssa ekoja saunal mut pian sinne ilmaantui muitakin rallivieraita.Hyvät löylyt , joutui hieman vuorottelemaan  tosin  , mutta eihän se midn. Ainahan voi ulkosalla käydä röppöä vetämäs.
Ja taas tuli tutustuttua uusiin ihmisiin eikä klo ollut edes puoltapäivää ,hahaha. Korvat höröllä kuuntelin kun vanhat parrat kertoili sankari-tarinoita mut sit loppui röökit ja nopea peseytyminen.
IIIIIIIKS , ei lämmintä vettä ,jeesh , tuli ihan lontoo mieleen. Nopea ihmisen pesu eli muna,perse+ kainalot . Seuraava kohde(urakka ,haha) oli tankkaus ja suoraan viinakaupalle menimmekin (on se helppoa kun on paikallinen opas) . Saunasta seurueeseemme liittyi ”kajaanin poika” jonka muistin tavanneeni jo edellisinä vuosina. Nimeä en kyllä muista, pahoittelen!(toivottavasti sait uuden hihnan mopoosi!!) Onnistunutta tankkausta päätimme mennä juhlimaan viikinkien tallille. Onneksi paikalla oli hesan viikinki ja juhlajuoman saanti oli taattu. Pian juotuamme mukit arvoisaa baarimikkoamme tultiin hakemaan jollain ihme mopolla , en tiedä merkkiä mut on se ruma näky kun kaks aikuista miestä menee mopolla jouset pohjassa. Vieläkin naurattaa näky. Sitten olikin aika mennä iltapäivä brunssille ,hahah , tai itse asiassa viskille. Ystävämme Milla oli kutsunut meidät juomaan luokseen viskiä. Oikein kiva paikka Millalla olikin ja viskikin maistui ihan samalta kuin aina ennenkin ja mikä parasta :Milla asui vielä matkan varrella joten ei kassit tulleet liian raskaiksi. Katselin ihmeissäni Millan tauluja livenä  , olinhan toki niitä nähnyt netissä , mutt kyllä kuva taide on parasta nauttia livenä. Millalta raahauduimme painavat kantamukset riesanamme kohti camping aluetta. Muistaakseni Rotko kuittasi tilanetta kun olimme jo aikas lähellä määränpäätä näin:             ” Viedään nämä kassit teltalle ja otetaan ne sit mukaan ja lähetään rantsuun..” , mitä tohonkaan voi todeta ? ei mitään!!!Rantsusta oli purettu ne mukavat istuin systeemit joilla viime kesänä söimme pitsaa mutta onneksi löysimme vapaan penkin. Mckäri yritti tavoittaa meitä koko ajan ja kun vihdoin sai kiinni niin olimme abouts 100 metrin päässä toisistamme. Hän ravintola-laivassa ja me penkillä. Joimme juomat rauhallisesti pois ja katselimme ohi lipuvaa ihmisvirtaa. Ihan kauniita ihmisiä hymy huulilla , poislukien huolestuneet katseet taivaanrantaan. Siinä meni myös ohi joku jäbä varmaan kolmessa promillessa ja sill oli käärme mukana kaulan ympärillä , mitäköhän senkin päässä liikkui???
Pian siirryimme laiva terassille ja siellä istui mckärin kanssa Sure ja parit Karut. Pöydässä oli tilaa ja taas juttua riitti.mm.kuuluisa apinavitsi kuultiin ja sen muistan että Surekin tuli ”kaapista ulos” ja kertoi olevansa Arsun miehiä ( jos joku ei ole juttujani ennen lukenut niin tiedoksi :olen erittäin intohimoinen brittijalkapallon ja erityisesti Chelsean kannattaja).Tässä vaiheessa ilojuomaa ei oltu vielä tarpeeksi nautittu koska ilkeän kylmä tuuli sekoitti muuten niin mukavaa tarinatuokiota ja taivaskin oli täysin mustien pilvien peitossa. Sanoin rotkolle et mä ainakin meen laittaan vaatetta ylle ja tärkiät kamat sen telttaan , koska rotkolla oli sadesuoja ja mulla ei.Rotko sanoi tulevansa mukaan ja menevänsä päivä unille ,hahaha , taidettiin juoda vähän eri tahtiin.Teltalle saapui eräs herrasmies jonka kanssa oli viime yönä ollut viskikeskustelut. Vähän olimme eri koulukuntaa:Hän keräili viskejä ja minähän juon ne kolan kanssa , anyway , hän tarjoili jotain harvinaisempaa merkkiä ja sanoi et ”kokeile tota kolan kanssa”. Njam njam , mutta sitten se sade saapui.Minä siirryin viereiseen sadekatokseen jossa oli hilpeä meno päällä , kyllähän sinne aina yksi pieni hyeena mahtui. Katoksessa yksi lappalainen esitteli kuinka oikea-oppisesti rakastellaan mopon päällä ja oli siin joku tyttökin mukana näytöksessä , vaattteet päällä tosin ,hahaha. Siinä vieressä oli joku iso tiipiikin ja siellä muistan et oli hyvät moponrakentelukeskustelut. Täytyy myöntää et tässä vaiheessa oli jo tukka sen verran täynnä et välttämättä seuraavat tarinat eivät mene ihan kronologisessa järjestyksessä...Olin jonkun mopon luona ja ukot ihmetteli mikä kone siinä on. sit ne puhui virittämisestä ja mä ilmoitin et mua ei hevoset kiinnosta. Taisin senkin tiedon töksäyttää suustani aika kärkkäästi, koska toinen miehistä loukkaantui. Pyysin tietty anteeksi ja sit mentiinkin katsomaan mun mopoa....Mardu viikingeistä tarjosi jonkun paukun ja lonkeroa...Jugin kanssa juttelin tatuoinneista...ostin vihdoin ja viimein supporter paidan , ja näköjään hesalaisten....kävin syömässä lohikeittoa...oltiin teltoilla ja joku paikallinen spyykko-pili ihmetteli mun juttujani. Se oli Mckärin frendei ja oli siinä muutakin tarinaa , ku vaan muistais mitä ,hehe...Millan ja parin sen kaverin kanssa isossa juopottelu teltassa..sit esiintyikin melrose. Petyin , olin varmaan odottanut liikoja. Melrosen olin viimeksi nähnyt vuonna -86 ja silloin se uhkui käkimassaa niin et oksat pois.Varmaan soittivat sata kertaa paremmin nyt kuin silloin ,  mut mun mielestä siin musassa ei ollut yhtään munaa. No otetaan vähän takas , viimeinen biisi oli coveri(AC/DC:let there be rok) ja se taas toimi mun kohdalla hyvin. Tanssin jonkun tytön kanssa isossa teltassa..sit yhtäkkiä bileet olikin ohi ja mä huomasin olevani ”eksyksissä” tutuista  ja kaikki kirmasivat kohti kirkkaampia saleja ja minä tietty perässä.
Joka stanana paikkaa hirrmu jono joten menin suoraan viikinkien tallille.Siel ei vielä paljoa porukka ollut mut koko ajan tuli lisää.Siel oli ”baari-mikon” kanssa erittäin hyvät keskustelut englantilaisesta /lontoolaisesta jalkapallosta. Siitä sit snagarin kautta telttaan ja unta kupoliin.
muistikuva:snagaril oli clif burtonin kaksoisolento ja taisin mainitakkin siitä???Nuori hevipäällikkö oli vaan mielissään.  : )

Sunnuntai

Ei hirveempi kanuuna mut sitäkin märempi olo.yöllä oli satanut lisää ja teltassa oli pieni uimaallas.
Onneksi olin laittanut ajokamat rotkon telttaan joten ei juurikaan se vesi vituttanut ,hehe.
Maittava aamupala jälleen , siinä sitä muiden krapulapesäkkeiden kanssa vaihdettiin eilisiä muistikuvia. Aloin pakkailemaan kamoja kasaan pikkuhiljaa.röökiä ja kolaa kului niissä askareissa..
Pakkailun lomassa käytiin työntämäs yks mopo käyntiin..Onneksi rotko on yhtä hidas pakkaamaan kuin minäkin , mut joutui se silti vähän aikaa kärvistelemään kun aloin pukemaan sadeasua ylle.
Jesh , sadetakin vetoketju hajalla ja miks mopo näyttää oudolta???voi räkä , akun suojakotelon päälikansi jossain kuin myös itsetehty akkusuoja(vittu mä niiden osien nimiä tiedä)..toinen sadehanska väliin että sain pannan tiukalle....Tankille pitää päästä ja rotkon pitää vielä hakea varusteita mutsiltaan..sovittiin jotain ajojuttuja mut mä meninkin tietty suoraan tankille ja soitin sieltä rotkolle missä olen.Pian rotkokin siihen tuli ja sit menoks , alkoi olot oleen aikas messevät kun hikoilin niiden varusteiden kanssa ja kieltämättä viikonlopun riennot pistivät vähän puuskuttamaan.Visiiri auki aina kun oli mahis , saap raitista ilmaa ja sitähän riitti.Vähän väliä sadekuuroja niskaan , enemmän ja vähemmän  kovaa sadetta. Aina kun satoi tiputin nopeudet alas ja kun oli kuivempaa niin nopeudet nousivat..varmaan aika tuttua jokaiselle mopoilijalle.Rotko ois varmaan halunnut päästellä Bululla vähän kovempaa mut mä pidin nopeudet hanskassa. En ole niin hyvä kuski ( oon mopoillut vasta alle 10 vuotta )että lähtisin sadesäällä pelleilemään...Eka tai siis tavallaan toka tankki oulussa ja krapulapaskat siihen samaan rahaan.Tankilla ollessani huomasin kun jalkojeni välissä olkaa nousta savua , mitä vittua???Sadehousun lahje teki vaan tuttavuutta pakoputken kanssa ,hahaha.Reikähän siihen tuli , ..sisällä huoltoasemall moikkasin jotain motoristiä ja rupateltiin.Taisi olla aika hyvät ilmeet kun havaittiin et kumpikin on riihimäeltä , ja sit kun lisää jutusteltiin kävi selväks et jäkälä oli ollut joskus ryypylläkin meidän tallil.Sill oli joku hirrmu kyykky joten ei edes ehdotettu et oltais menty samaa matkaa , kyykyt kun pitää yleensä vähän kovempaa nopeutta yllä...sit sitä tuttua taivaltamista alaspäin..jossain oli truppakuski parkissa ja tietty pysähdyttiin , oli vaan pysähtynyt laittamaan sadevehkeet ylle.Oli muuten samoista pileistä tulossa ja ihmetteli kun sanottiin et mennään riksuun..ite oli menos jyväskylään jollekkin tallille yöksi.Sadetta, poutaa , sadetta , poutaa , tais välillä jopa aurinkokin pilkotta abouts kilometrin ,hahah. Pärähti varatankki päälle ja samantein kyltti ”viitasaari 38” ,  jesh , nyt saan syyn pysähtyä sinne mis oli viime vuonna aika herkku tytteli.Rotkokin tuli jossain vaihees rinnalle ja näytti et varatankilla menee hänkin.Viitasaaressa taivas repesi täysin ja visiirin läpi ei nähnyt midn , pakko oli nostaa ylös ja rillien läpi tihrustaa tietä...onneksi ko.huoltoasema olikin jo ihan iholla. Siellä tankki ja pieni leiri pystyyn.mä otin hampurilaisen ja rotko kans. Huomasin et sade-housujen toinen lahde oli rikkoontunut saumasta....pitäisköhän satsata kunnon sadeasuun....varmaan puol tuntia siin ihmeteltiin ja pidettiin lepoa. Ja taas sadetta vastaan taitelemaan....eipä nyt hirveesti muistu  mieleen tältä väliltä midn erikoista muuta kuin sen et satoi...Jämsässä otettiin sit tauko. Olin saniteetti-tiloista palaamassa kun joku poika , abouts 7 v , vetäs nyrkillä mahaan ja irvisti kaupan päälle..hahaha , tuli isku sen verran puun takaa etten oikeen siihen voinut midn kommenttiakaan antaa. Äitinsä huusi kyll poikansa nopeasti pöytään takas. Siin oli joku mopoilijakin parkiss ja vielä pohjosemmasta tulos , mut se olikin perheensä kans reissus ja kuski aina vaihtui.näppärää..
Vähänkö ihqua , jämsän jälkeen ei satanut enää yhtään ja saatiin vauhditkin taas normaaliksi  , itse asiassa oli mukavaa kirmata mopedilla eteenpäin. Jossain vaihees sadehousujen lahje sanoi kokonaan itsensä irti ja oli pakko pysähtyä ja repiä mokomat pois jalasta!!!!Pelotti et ois mennyt takarenkaan väliin , silleesti ne riekaleet lepatti nivusista taaksepäin. Kahden teiden ritarin matka erosi toisistaan kun rotko päätti mennä pikkuteitä kotiin , pääsi kuulemma nopeammin sitä kautta eli lammin kohdalla isot moikkaukset vauhdissa. Mä itse menin hämppälinnan kautta ja pian siellä jo olinkin. Tiesin että oli tulossa liskojen yö joten päätin mennä hakemaan ”lääkettä” linnatuuleen. siihen kun vetäsin parkkiin niin sain loisto ajatuksen , otampa saderytkyt pois samalla. Sormet oli vähän kohmeessa kun yritin saada musteellisia kaloja irti joten tietty tuli osumaa...ihan mukava palkeen kieli siitä etusormesta irtilähtikin. Vähänkö nolotti mennä tuuliseen linnaan sormi suussa salmiakkia ostamaan. Ei vittu huoltoasemalla ollut edes laastaria tarjota?????Onneksi  , kuten sanoin niin sormet oli kohmeessa joten verentulokin oli sen mukaista...Kotona tallilla.Tekstiviestit kemiin ja kotiin”turvallisesti perillä”. Irtoroina moposta mukaan ja värnällä kotiin jossa odottikin (jälleen kerran) lämmin ateria nälkäistä ja väsynyttä matkaajaa.

Kiitos jälleen kerran viikingeille hyvistä pileistä(Sure ja Mardu erityisesti) , Pata MC porukoille(oli kiva tutustua jälleen ja kohta nähdään) , Milla und co , Mckäri ja rotkon veli(teltta-apu pah).
sekä tietty rotkolle ralli että ralli seurasta ,hhahaha.Eikä luonnollisesti sovi uhohtaa pikkusiskoa eikä kotijoukkoja.