11.12.2011

RUN TO 60`S 2005 + Tour Le Kiiruna

Joku pitempi reissu kesään oli munkin saatava(varsinkin kun pari tallin poikaa,Rotko ja Byron ilmoitti lähtevänsä saksaan mopoilemaan 2 viikoks).No kesälomiin kävi hyvin tuo pohjoinen RUN TO 60`s ja kotoakin heltyi lupa ja saksan reissaajatkin ilmoittivat tulevansa ko.ralliin rahtilaivalla joten ei muuta kuin suunnittelemaan. Karttaa tutkiessani havaitsin ettei kemistä ollut kiirunaan kuin abouts 700 km edestakas niin siitähän mä sain heti vision;menen kiirunaan ja lähetän kenno-konnalle kirjeen,hehehe Kovasti kyselin tallinpojilta oiskos mahdollista reissuseuraa,muutama lupautuikin...muttakun lähtöpäivä lähestyi olin ,yllätys yllätys,lähdössä yksin.No eise midn ,kyllähän mää sinne meen vaikka sit yksin, päätin.Yllättävä uutinen tuli kuitenkin meidän alakerran tallipojilta,heistä yksi(Ledi) oli kuullut reissusuunitelmasta ja oli innokas lähtemään mukaan,jesh!Luuri käteen ja pientä koodailua Ledin kanssa ja olimme lähdössä kaksistaan.Edellisenä iltana tallilla hirmuista ja hillittyä pakkailua,mukaan tuli normaalin reissuvarustuksen(sukat+kalsarit+t-paita/päivä,teltta,patja,makuupussi ja kartat) lisäksi toosi paljon enenmän työkaluja sekä ajovarusteita.Lisäksi olin tulostanut netistä suomen "mopo-tallit" listan,jos vaikka jotain sattuu.. Kuinka ollakkaan normaali reissukassini oli aivan liian pieni tälläiseen pitempi-aikaiseen reissuun mutta onneksi tallikaverini lainasi omaansa(Cheers Juha T.).

Päivä nro 1 perjantai LÄHTÖ ja Riihimäki-kemi (29.7.2005)

Treffit klo 06 tallille,shaits,viddu tullut paljoo nukuttua ,kuitenkin oli vähän perhosia ....Keitin aluksi Caffet ja ”haistelin” ilmaa..kylmä on....sit vähän ajovarusteita päälle ja mopo ulos,tankilla olin käynyt jo edellisenä iltana.Ledikin siihen tulla tupsahti ja kaffen lomassa kertasimme vielä reitti-suunnitelman.Ajotavoista olimme sopineet sen verran et normaalia ajoa ja et Ledi menee edellä.Meillä oli suunnilleen samankokoiset tankit joten pysähdyksetkin menisivät mukavasti ; )Pikkuteitä mentäisiin...wrooom wroom ja nokka kohti kemiä? tai näin aluks hämppälinnaa..jo heti alussa huomasin et vittu mun hiteckki trippimittari ei toimi..nyssäkkä tangossa painaa sitä ja nollaa sen koko ajan,yritin tietty hakata koko ajan siihen nyssäkkäänmutta turhaan.Loppukesän vilpoinen aamu kyllä mitä mainioin matka sää, pientä usvaa siellä täällä ja liikenne oli todella hiljaista,kiloomeetrit sen kuin valuivat..iso-evon kohdalla oli kyllä pakko hymähtää,muutenkin pidän koko ajan pientä nautintoa päällä kun ajelen ,yleensä lauleskellen ja kihittelemällä hauskan outoja paikan nimiä..ja niin oltiin jo?(vittu vasta) Jämsässä missä eka tankki+cafe und cicarets ja tietty pieni sämpylä...siitä eteenpäin karstula an jossa toinen tankki+oheiset ; )Päivä alkoi jo edetä ja ihan sairaan mustia pilviä esiintyöntyi lännestä..mä ilmotin Ledille et jos vain pienikin kuuro osuu ni mä laitan jarrut heti(,mopossani eip ole etulokasuojaa)ja puen sadevehkeet päälle(normisti paskat välitän mut ny oli kilsoja edessäpäin vielä about vitusti).
Tais ilmatar vai kuka siellä ny säät säätää kuulla mun rukoukseni koska ei pisaran pisaraa vaikka niin mustia pilviä oli että joku rasistisempi henkilö vois niistä vaikka vitsin vääntää..matka jatkui reisjärvenkautta Sieviin jossa söimme Pitsat ja pidimme vähän pitemmän tauon.Tässä vaiheessa matkaa olin jo suunnattoman iloinen uudesta ystävästäni eli kaasukahvan pikku apulaisesta,mulla kun noi käet tuppaa puutumaan aikas herkästi(vanha urheiluvamma).Seuraavaksi oulaisen kautta Ouluun ja jälleen tankki.Shit of cafeen aikana pitsan tyhjennys,heheh,sekä soittoja saksan reissaajille,olivat kuulemma jo rallissa ja neuvoivat missä on kemin viinakauppa ; )Oulun ja kemin välillä sitten mentiinkin lujaa eli motaria ja hiljaa kun joka vitun sillalla oli työmaa ja klo sen mukainen että ruuhkaa oli.Viinamäen kohdalla kyl repesin.Vihdoinkin kemissä ja viinakauppakin löytyi heti suoraan,kiitos hyvien neuvojen ja alkon sairaan ison kyltin,hahaha.Omien juomien tuominen teltta-alueelle oli tarkistettu järjestäjiltä eli ok,joten listaan kertyi 12 x murmur ja pullo viskiä.
mopoja emme olleet pahemmin nähneet reissulla,paitti sievis yks rautapiä kuski.Mutta muuten oli mukavaa ja ajotahtikin oli sopiva.Tottakai jokainen joka on ajanut vähänkin pidempää siivua tietää että välillä se on aikas tuskaista...mun perse ainakin huusi leipää,oiskos syynä siihen itsetehty satula ja pehmustetta 1 cm,no tyylistä kärsii koko aune.Viinakaupalta yritin soittaa ajo-ohjeita Rotkolta mut oli varattuna joten eikun kymysys viereen tupsahtaneelle mopokuskille(moon yleensäkin sitä mieltä et kerran yks kysyvä eksyi mut siit on aikaa..hehe).Kuski ilmoitti ”saattavansa”meidät ralliin ja sehän sopi..muutenkin tuntui et mitä pohjosemmaksi ajoi sen ystävällisemmiksi immeiset kävivät..rallipaikalla heti eka olunen kurkusta alas ja sitten teltta pystyyn.Paikallinen lehtitoimittajakin kävi tekemässä meistä(pääasiassa Ledistä) jutun,kun se ledin mopo ei ollut hd,niin heti pisti kuulemma silimään.Ai niin kilsat oli Ledin mittarin mukaan muistaakseni 735 ja ajoaika noin 11,5 tuntia.Sitten tavattiinkin jo saksan reissaajat ja vedettiin jälleennäkemisen riemusta viinaa päähän...
huomioitavaa oli että järjestävän MC:n presidentti kävi henkilökohtaisesti toivottamassa tervetuloa ,tälläistä ei muissa ralleissa ole vastaan tullut( tottakai porteilla aina sanotaan tervetuloa).mut hän kierteli telttoja ja vaihtoi aina muutamat sanat vieraan kanssa.Siinä sitä sitten moikattiin telttanaapureita ja käytiin kiertämässä ”moponäyttely”,olutta kului ja meno oli muutenkin hilpeää,muihin rallivieraisiin tutustuen,pitkälle yöhönhän se meni.Lontootakin tuli puhuttua norjalaisten kanssa,mukavia ihmisiä hekin..

päivä nro 2 eli lauantai Kemi

Aamulla ei ollut pahemmin tratuliaa,ehkä johtui ulkoilmaryyppäämisestä tai sitten Ledin tarjoamasta korjaussarjasta...Maittavan aamupalanjälkeen teltoille ja pesuvehkeet+pari bissee mukaan ja kyselen portilta että missäköhän päin se sauna oikeen on.”-mä voin heittää teidät sinne”kuului vastaus ja eikun menoksi. Saunan jälkeen taas tankkaamaan viinakauppaan ja sieltä pubien kautta takaisin ralliin

Saunapuhtaat varustettuna olut ja viina kantamuksilla...

Hidasta menoa, aina sai pysähtyä .hahahah

..Juu-u,kosteaa menoa..koko päivä semmoista pientä naukkailua ja tuttujen kanssa turinointia.Rallin musiikkitarjonnasta ehdottomaksi timantiksi muodostui bändi joka veti mm.vanhaa ac/dc covereita.laulajana oli semmoinen pieni keesipää muija jolla oli aivan sairaan magee ääni,joutui hyeenamies lumoihin ja pani jopa jalalla koreasti(harvinainen näky)
Sira Lavalla

Sitten oltiinkin jo aikas tuiterissa ja huomasin jollain ”tyypillä” newcastlen paidan ,mullahan ittelläni oli tietty Chelsean treenipaita päällä joten aloin laulamaan vittuilulaulua ko.pohjosen joukkueesta.No mieshän tuli pöytään istumaan ja alettiin juttelemaan futiksesta.Siinä sitä sitten pölpötettiin ja vuoroin tarjottiin olutta..oli mun vuoro hakea niin ko.heebo ilmotti ettei enää ,pitää mennä hoitamaan velvollisuuksia?Fack, sehän oli froikkarien laulaja.Noh mä en siitä bändistä hirveemmin välitä joten läxin teltoille vetään lisää viinaa...yöhän siinä naukkaillessa meni ja jossain vaiheessa teltoille ilmestyi Teppo raumalta eli turusta? Siinä olikin rento ja mukava jäbä aikamoisella viinapäällä varustettuna..Jossain vaiheessa taidettiin käydä Kemin keskustassakin..ehkä,heheh

päivä nro 3 eli sunnuntai Kemi-Pello

no nyt oli jysäri ja sitähän alettiin hoitamaan maukkaalla aamupalalla(hd:n väristä porkkanaa,heheh) ja runsaalla cafeella.Toinen saksanreissaajista oli jo lähtenyt ja toinenkin teki lähtöä Ledin kanssa joten jäin Tepon kanssa potemaan rapulaa..käytiin puhaltamassa ja vittu kun viisari värähti..ei ajoa vieläpitkään aikaan.käytiin keskustassa syömässä ja ostamassa rapulalääkettä(mun tapauksessa väkevää salmiakkia ja cc:tä).Sitten vaan odottelua ja odottelua samalla pikkuhiljaa leiriä purkaessa.

Kysäsin siinä ohimennen järjestävältä kerholta että miten ois Kiirunan jälkeinen majoitus?Lappalainen ilmoitti letkeään tyyliinsä että tottakai onnistuu( jesh) Oisko ollu klo joku viis kun uskaltauduin vihdoin lähtemään(Tepolla oli vielä telttakin pakkaamatta).Pienten ajoharhojen jälkeen akseli(meinaan nokka)kohti Torniota ja sieltä sitten suoraan pohjoista kohti(tässä vaiheessa on pakko ilmoittaa että tornion kohdalla lauloin vanhaa punk-hc-klassikkoa tornion kevät). Karunki –ylitornio -...oisinko ollut vielä vähän väsynyt mutta ajoin napapiirinkin ohi abouts 5 km kunnes havahduin ..tostahan on pakko saada foto..mopo toisinpäin ja piirille kuvattavaksi(ei tarvinnu kauaa odotella että siihen joku auto pysähtyi).

Napa-piiri

Jep,simmut oli väsyneet joten saavuttuani Pelloon käänsin nokan kohti paikallista leirintä aluetta ja sinne hakemaan uusia voimia.Teltta pystyyn ja suihkuun..ja sit hakemaan annosta alueen grillistä..uni ei tule vaikka väsyttää,mutta oli aika siistiä istuskella tornionjoen rannalla bisse käpälässä tupakkia poltellen ja katsoa kun joki vaan lipuu ja lipuu.Yöllä heräsin kevyeen vesisateeseen,tai sit näin unta.

Tornion joki, Minä suomen puolella ja vastarannalla loistaa ruotsi

Teltta Pellossa pellossa

päivä nro 4 maanantai Pello-Kiiruna-Kemi
Vitut mä midn unta ollu nähnyt,nurtsit märkänä ja kävin kurkkimassa asfalttiakin niin aivan sama homma..ajoa edessä vitusti joten ei muuta kun kumit päälle(vaikkei sillä hetkellä satanutkaan).Sen verran olin vieraskoree että työnsin mopon pois leirintä alueelta ennenkuin käynnistin,oli niin rauhallista etten kehannut.Siitä sitten Ruotsin puolelle(eip ketään näkyny,niinku jotain raja-miehiä tms.)ja suunta kohti Pajalaa...vähän tietty jännitti mutt ei se midn,olinhan mä oman itseni herra(ypöyksin mopolla ulkomailla,jaiks).Trippimittari ei vieläkään vörkkinyt joten katselin kartasta sopivat ”tankit”. Pajalassa näin sitten ekat porot,vittu siinä sarvekkaa löntystelivät keskellä Pajalaa,onneksi olin tankilla ja siemailin Ruotsalaista kahvin paskaa..

Poroja Perkele

Seuraavaksi Vittangi ja vihdoin Kiiruna jossa menin paikalliseen kauppakeskukseen hoitamaan velvollisuudet ekaks kortti kenno-konnalle(+muille) sitten safkaa ja sitten paskalle.Taisin herättää huomiota sadeasussani,ainakin mulle hymyiltiin joka paikassa missä asioin.(tai sit se johtui mun loistavasta ruotsin kielenhallinnastani)No se oli nopee reissu ja tankin jälkeentaas mentiin ja tietty eri reittiä eli seuraavaksi Gällivare jossa fack tie ei mennytkään kaupunkiin vaan sillai hassussti ohitti koko paskan..ei tässä midn,kaippa tuolla edessäpäin on jossain tankki..no ei vittu ollut ja aloin jo hiukan huolestua.Sitten kuin yllättäen tuli merkki että bensis 10 km,mut piti kääntyä isolta tieltä pois..hmmm,totta vitussa mä käännyin ja AH,siellähän se oli mutta pelkästään kortilla toimiva,shaits mulla midn kortteja ole.onneks siihen tuli auto jolta sitten tiedustelin 20 vuoden takaisella kouluruotsillani”-kan du helpper mej?” eka ei pystynyt auttaan mut toka auttoi,jesh ja eikun baanalle.Ihan innoissani ajattelin testata paljonko mopo kulkee(hei haloo siel ei oo ketään vittu lähimpään 100km abouts) ja hyvinhän se tuntui liikkuvan,mittari heilu ihan vitusti mut mun mielestä se oli reilut 160 ja sit alkoi etupääkin heilua siihen malliin että meinas lähteä taju,heheh.Jesh ,uusi hyeenanennätys,edellinen olikin hyvänkään kiihdytyskisoissa miss loppunopeus oli 152 . Överkalixissa näin et vanha shoveli oli tienposkessa ja eikun ”auttamaan”,noh olihan mulla aika paljon työkaluja mukana,tieto/taitoa sitäkin enemmän,hehehe.En ole ihan varma mikä siin mopos oli hajal mut sen ymmärsi että apua oli jo tulossa joten tarjosin röökin ja heilautin lapaa.Se jäbä oli ihan älyttömän kura-paskanen jota mä vähän ihmettelin kunnes Tietyömaa tuli vastaan,kasteluautot ja kaikki,no onneks oli sadevehkeet jo päällä,hahahah.mut ois se jätkä ees voinut varoittaa ni oisin mennyt toista kautta.(ylitornio).Tietyömaata ei kestänyt kuin ehkä 30 km ja aloin olla jo aika kypsä...kaikki kiva loppuu aikanaan ja taas hanaa.Aikas liki Kalixia näin liikennemerkin jonka mä ymmärsi et kyseessä ois joku ”historiatie”Kalixiin ja pakkohan sitä oli kokeilla ja awots , suosittelen lämpimästi,tosi mageet maisemat ja se JOKI on koko ajan siinä vieressä ja muuttuu vielä koskeksi.

Kalix Joki

Sillä reitillä alkoi moposta kuulua ihmeelistä kolinaa,aikani sitä kuuntelin ja eikun parkkiin ja äänen alkuperää etsimään.Ilmanputsarista oli vaan ruuvit vähän irallaan ja tupakkia poltellessa otin huikeita muistoja kertakäyttökamerallani,jesh. Kalix..Haparanda jossa tuhlasin viimoiset krÅnåni tuliaispulloon pohjoisen viikingeille.Pientä koodailua puhelimella ja yllättäen kävi niin että eräs viikingeistä oli itsekkin Haparandassa,no häneltä sain sitten tarkemmat ajo-ohjeet Kemin klubille.Taas ylitettiin raja ja eikä vieläkään kukaan ihmetellyt midn..Tuolla poroalueella muuten hoidin hommat silleen jos siis poro sattui oleen tiellä et kytkin pohjaan ja pari reilua kaasutusta ni poro häipyy,ja niin teki.Tämän vihjeen antoi joku rallin aikana...kiitos hänelle.
Vihdoinkin Kemissä ja perillä,olihan se aika matka ajella yksin ,en tiedä paljonko mittariin tuli ,ehkä joku reilut 500 km voip olla enemmänkin.Ajoin klubin pihaan ni herrat näytti mihin mopo pannan ja sitten olikin vuorossa Ansaittu olunen(jonka klubi tarjosi).Olutta nauttiessani herrat hyvät herrat näytti suihkut ,makuupaikat, vessat ja ilmoitti että kohta saat ruokaa,voi vittu mikä sisäänotto,vastaavaa ystävällisyyttä en ollut kokenut kuin eräällä Chelsea reisulla ruotsissa. Ja mikä hauska yllätys Mr Teppo rauman turusta ei ollu päässyt lähtemään kemistä mihinään vaaan istua möllötti klubin baarissa.No viinan vedoksiahan se sitten meni..

Päivä nro 5 eli Tiistai

Tänään kohti etelää ajattelin mut paskat,pullo työnnettiin nenän eteen heti aamusta ja enhän mä gentlemaanikkona voi hörpystä kieltäytyä..eli ryypätään ryypätään.. Tyly tx-viesti kotiin, et empäs vielä tulekkaan(onneksi olin puhunut viikosta).Nauraa sai ja mukavia ystäviä kanssa.Taisin jossain vaiheessa laulaa kataokeakin pikku hiasessa?

Päivä nro 6 eli keskiviikko Kemi-Rmk

Aivan JÄRJETÖN kanuuna,ai stana ja pitäis viel ajaa ihan vitusti..Kävin puhaltamassa puolenpäivän aikaan paikallisessa polliisiasemalla ja viisari värähti yllättävän vähän....no lojuin tallilla limua ja caffetta siemaillen pari kolme tuntia ja sitten menoksi...ja taas ne stanan siltatyömaat.Oulussa tankki ja tärinäkahvit .Sieltä sitä pohjoisista laskettelin suorinta ja isointa reittiä takas kotiin.Ei hirveesti muistikuvia ajosta,tais pää olla aikas tyhjä..no parit kerrat pysähdyin kun oli mopo parkissa tien sivussa(vääriä hälyytyksiä,onneksi).Vaskikellossa taisin käydä...missä se sitten sijaitseekaan,hehehe.Jyväskylässä vaihdoin jollai isolla huolto-asemalla pitkät kalsarit ja villasen paidan.Arbeelius nääs oli jo hiipumassa taivaanrannan taa.Musta tuntui et koko huoltoasema kyyläs(siel oli aikas paljon niit jaappanilaisia parkis) kun hyeenamies esitteli parhaimpia puoliaan ja komiaa roiskittua roppaansa.Heheh,no ei ainakaan tullut kylmä eli tuli ja hirvee näläkä ja pimeä..aloin panikoida et joka stanan pusikosta hyökkii hirves päälle.Täytyy myöntää et Jyväskylästä(lahden kautta)Riihimäkeen oli yks mun pahimpia matkoja,niinku henkisesti ja fyysisesti...

Päivä nro 7 eli torstai (hähää vaihtu vuorokausi) viimeiset torspoilut(4.8.2005)

Riihimäki tai Rixu ,kumpikinkäy .Kotona ollaan kontion tien tallilla,aloin kaivamaan avaimia taskuista mutta ei ole missään...mitä vittua..Ahaa,jostain ihmeestä kuin katagompien kätköistä mieleeni juolahti,ai niin ,mähän jätin ne himaan etten hukkaa niitä.(fixuna hyeenana).Erittäin varovaista numeroiden näppäilyä(ihan ku se sois vastaan ottajalla hiljempaa) ja onnistuin herättämään rakkaan avovaimoni .Taas mopo käyntiin ja sain avaimeni,ja nopee reissupurku tallilla(suomeksi roiskintaa) ja ei motorisoidulla 2-pyöräsellä himaan jossa odotti väsynyttä reissaajaa valmiikksi lämmitetty italianpata.CHEERS!

summasummarum tai jotain

Aivan stanan hyvä reissu ja mitkä ilmat.Ei pisaran pisaraa taivaalta(siis ajossa).Jos oisin lähtenyt Kemistä alkuperäisen suunnitelman mukaan tiistaina oisin kastunut kuin säynävä,koko eteläsuomi ui kaatosateessa.Ystävällisiä ihmisiä matka täynnnä ja tehtävä Kiirunakin suoritettiin kunnialla.Lapin maisemat olivat aivan mahtavat ja eteläsuomesta kanssa.Yksi magee tilanne oli kun ajoin vitun piiiiitkää ylämäkeä ja pilvet menivät samaan suuntaa sairaan lujaa,tuntui tosi hassulta,ihan ku mopo menis ympäri(tai sit mä oon ihan sekaisin).kilsoja tuli reilut 2000 ja mopo kesti huolettomasti kuten aina.Persekkin kesti vaikkei pehmusteita olekkaan kuin se sentti ja toinenkin perse kesti eli budjetissa(ai missä) pysyttiin.
Kiitokset:Ledi ,Byron , Rotko,koko Northern vikingsien porukka(Jugi ja Tommi erityiskiitos että jaksoitte kuunnella mun torspojuttujani ja olitte ryyppyseurana),Teppo sekä unohtamatta Lauria ja Siraa.Sorry kauheesti jos joku unohtui,mut nimet menee sisään-ulos mun korvista...