11.12.2011

RUN TO 60`S armon vuonna 2010

torstai 29.7

Bari tallin jäbää, Alvi ja Byron, olivat lähteneet jo keskiviikkona ja yksi (Rotko) jo edellisenä sunnuntaina ??? mutta ns. pääjoukkomme lähti vasta torstaina neljän jälkeen. Bileethän alkavat vasta perjantaina joten suunnitelmiin kuului yöpyminen jossain matkan varrella. Syynä tähän oli että eräs seurueemme jäsen, nimeltä mainitsematon Harri, ajelee matkalehmällä ja niillähän ei tunnetusti kovin pitkiä matkoja per päivä ajeta. hahahahaha. Enihuu , torstaina vahe yli 16 luovutin poikani ja valmiiksi pakatut ja tankatut amerikkalais- puolivalmisteemme pääsivät matkaan. Marssijärjestys oli seuraavanlainen , keulilla minä, ei minkään tyylisuunnan Chaos Möngerillä, keskellä Tepa chopperillaan ja peräpäätä kutitti Harri edellä mainitulla lehmällään.
Matkanopeudeksi oli jälleen sovittu hieman yli ”sallittujen” ja vaikka Jämsän kautta onkin lyhyempi matka niin päätimme kuitenkin mennä heinolan reittiä koska samana viikendinä oli suur-ajot jyväskylässä ja suurin osa heidän pikataipaleistaan  liikkui juurikin tuolla päijänteen länsi puolella. 54:sta siis Kärkölään ja siitä (muka) oikopolkua pitkin hellsinki-heinola motarille . Vauhtia oli mukavasti ja matka taittui nopeasti. Sen verran oli vauhtia, varsinkin moottoritiellä, että ajattelin seurueemme pienitankkisimman alkavan jo kärsiä akuutista menoveden puutteesta, joten vaikka ensimmäinen pysähdys oli sovittu Joutsaan otin ”road capitaanin ” vastuullisesta tittelistä kaiken irti ja pysähdyimme jo Hartolaan tankille. Kesän kuumin päivä näytti äiti luonnon voimiaan ja olimme kaikki täysin hiestä märkiä. Tankit , tupakit ja vishyä sekä mehua kitusiin ja matka jatkui. Jossain vaiheessa ohituskaistan lopusssa huomasimme parit konsta kavalat niin moottoripyörillä kuin koppiautoilla varustettuna mutta onneksi olimme hieman hellittäneet kaasukättä joten pelkkä moikkaus ja eivät ainakaan perään lähteneet. Jyväskylän motarilla muuten ohitimme nuoren ranskalaisen nimeltä Sebastien Ogierin. Olisi senkin sitikkakuskin kannattanut ajaa vahe lujempaa niin olisi ehkä voittanut  Jyväskylän MM-rallit. Hopea on aina häpeä!!! HYI!
Alkusuunnittelu ei aina välttämättä kuulu moottoripyöräilyyn varsinkaan suomen maassa mutta kun pysähdyimme Äänekoskelle niin otin kahvin-paskan puhumisen aiheeksi yöpymisen. Joku sanoi et etsitään joku hyvä paikka…..johon vastasin et minulla on muuten mukana muutaman b& b mestan numerot vai kiinnostaisko mielummin mökin vuokraus. Niitäkin numeroita löytyy ja kaivoi kaasunaamarilaukustani A4 paperin palasen . Mökit lähtöhinnat abouts 30 eteenpäin ja b&b yöpaikka suihkulla, vessalla, telkkarilla ja aamupalalla varustettuna 24 edukeissonia per piä. Päädyimme keskiluokkapaskiaisina Kärsämäen Rauhalan Kievariin. Soitin osoitteeseen ja varasin huoneen. Neito sanoi jättävänsä aitan oveen avaimen koska saapuisimme perille myöhään. Samalla tankkasimme hieman olutta . Hyvä muuten tuommoinen homosohva matkassa, sinne laukkuihin mahtuu mukavasti juomista.
Matka jatkui kohti Kärsämäkeä, tosin yksi tankki piti ottaa ennen päätepysäkkiä ja sehän oli vanhakunnon tuttu matkahelvetti eli pyhäjärven Aaa ,Bee ja Cee, jossa söimme ravitsevan hampurilais- iltapalan.
Äänekoski-pyhäjärvi välillä muuten Tepan kesän rekisterikilpiongelmat jatkuivat. Kuului messevä räjähdys ja ukot tiensivuun ihmettelemään. Varapultteja oli tietenkin mukana mutta katkennut pultti osottautui vittumaisen tiukaksi joten rekisterikilpi musteenkaloilla siskonbaariin kiinni ja matka taas jatkui.
Huomioitavaa oli että eräs japanilainen moottoripyörä ja suomalainen  kuski pysähtyi auttamaan, mutta ohjasimme yksinäisen teiden samurain jatkamaan matkaa. Luonnollisesti kiitimme pysähtymisestä , mutta homma oli jo hanskassa.(ja hanskat…hahaha)
Kärsämäelle päästiin hiemen ennen Klo 23 ja ajoimme vain yhden kerran harhaan ennen kuin löysimme oikean hiekkatien majapaikkaan. Siviilit ,suihku ,ajokaljaa sekä muutama näkäräinen ja olimme valmiit tikkupyykin kautta unelle. Matkaa kertyi noin 450 kuuromykkää. Ajo maistui allekirjoittaneelle erittäin hyvin ja mikään paikka ei puutunut. Laulatti vaan. Sanoisinko että melkein täydellistä jollei ota huomioon hien määrää .

perjantai 30.7

Ihana herätys klo 05.37!!!!  Salakavalaakin salakavalampi myräkkä oli salakavalasti päässyt hiipimään kärsämäelle ja juurikin edellä mainittuun kellonlyömään ampui törkeän salaman iskun aivan väsyneiden matkalaisten aittamajoituksen viereen. Jumaleisson et me ukot pompattiin nopiasti pystyyn. Kaikilla kolmella taisi kumpainenkin suoli tyhjetä ja käet ja varpaat täristen ulos katsomaan mitä ihmettä tapahtuu. Uusi lävähdys taivaalta ja alle sadasosasekunnin kuluessa törkeät murinat ja sitten taivas aukesi. Tepa juoksi aamupesulle moponsa luo ja pelasti jotain ei niin sateenkestävää tavaraa. Itsekin tein saman mutta ajohanskat satulan päällä olivat jo täysin läpimärät.
Rytinää kesti alle 20 min ja uni jatkui. Olin eilen puhelimessa sopinut aamupalan ajaksi klo 08, joten kun heräsimme Alvin soittoon yhdeksän maissa, hiippailimme erittäin maittavalle aamiaiselle.
Yläkerta oli antanut sopivan puheenaiheen joten ei tarvinnut alkaa keksimään mitään typeryyksiä ja korulauseita majatalon pitäjälle. hehehehe. Puuroa, itsetehtyä leipää ja sämpylöitä, juuston, kinkun,  kurkun ja tomaattiviipaleiden kera( eikä unhoiteta kamuniaa) joita nautittiin niinikään myös itsetehdyn mansikkamehun kera. Aamukahvinpaskojen aikaan vieraskirjaseen myös tuli kolme uutta nimeä paikkakunta tietoineen.
Kybyn aikaan hiekkatietä jälleen neloselle . Noin kuuskyt kilsaa ja tein aikas idiootin pysähdyksen.
Tepal meni pitkäks kun kaarasin yllättäen Temmekseen jäätelölle. Jotenkin tuntu ajo huonolta ja käet puutui. Kaikki eilinen ilo oli kadonnut. Pyytelin tietty anteeksi ja matka taas jatkui. Oulun motari meni nopeasti vasenta kaistaa ja levennetty tie joka jatkuu motarin jälkeen Kemiä kohti oli myös erittäin moottoripyörä ystävällinen. Jossain Iin jälkeen otettiin tankki ja tupakkitauko. Kiirettä ei ollut mutta silti 80 ajo satasen alueella alkoi vituutamaan joten kun asuntovaunu rekka yhdistelmä oli tukkeena niin lähin ohittamaan ja tietysti se asuntovaunu teki saman…onneksi ei tullut osumaa vaan pystyn esim. kirjoitamaan tätäkin hilpeää paskaa…..hieman peljästyin.(ja pojat kans). Toinen tapahtuma oli et lähin ohittamaan rekkaa ni siel saatana rekan edellä ajelikin joku pikkanen valkoinen avoauto, joten aikas mukavasti piti kaasua kääntää…tätä en kyll muista missä vaihees menomatkaa tapahtui.

Jep jep  , Kemissä oltiin kahden maissa ja vanhana rallivieraana tiesin mistä mennään mestoille. Tepa tuli viel vierelle huuteleen et ajoin harhaan. Paskat ajanut vaan suorinta tietä menin rallipaikalle jossa jo muut tallikaverit odottelivat. Telttahan meill oli valmiina ,oltiin vuokrattu kemin kaupungilta puolijoukkue-teltta ja jäbät oli pystyttäneet sen joten bisse naamaan ja tavaroiden purkua. Pöytä ja tuolitkin oli siihen ison teltan eteen roudattu. Siviilit oli nopeasti päällä ja kohtahan leiripaikastamme kuului iloista humalaista puheen pörinää. Kaljat ynnä muut juomat pysyivät mukavasti viileinä koska meillä oli jääkaappi mukana, mun 40 vee kinkereissä koeponnistettu Alvin peräkärry vaan täyteen jäätä (se on tehty vanhasta jenkki-jää-kaapista).

Iso-Eetu ystävällisesti haki meille jäätä jostakin. Tuttuja viime vuosilta tuli koko ajan moikkailemaan leiriimme ja rallin pääesiintyjäkin siinä viime vuotiseen tapaan viihtyi. Kova ääninen tyttö tuo Paakkari. Jossain vaihees menin cornersiin ja sieltä takas pitseerian kautta leiriin. Noh ,koko yöhän siinä meni samoilla silmillä ja aikas pitkälle seuravaan iltaankin. Meil oli ”priva-saunat” Rotkon broidilla joten sielläkin käytiin. Normi rivarin pätkä , joskin minua lämmitti erityisesti Chelsean kaulahuivi joka oli nätisti laitettu esille. Kunnon verilöylyt muuten otettiinkin . Hieman peljästyin kun iso-eetu kaatui saunan rappuset ja taisi Mckäriltäkin tulla verta päästä ,näin ainakin muistelisin. Slerpukkaakin grillattiin ja sieltä sitten takas rallialueelle lohisopalle. Olin niin naamat etten kehdannut mennä edes Millan ja Esan luo brunssille ,onneksi kuitenkin näin heitäkin. Oisko ollut abouts 18 kun menin viimein nukkumaan. Kevyt 28 tunnin kesäkänni. Hahaha. Pari tuntia unta ???(missasin ekan bändin) ja taas jaloilleen. Ilma oli muuttunut aikas raaaksi ja hirveä puhuri tuli sateen kera.  Sääli vaan bändien puolesta et jengi istui  katoksen alla juomassa eikä pahemmin kukaan danssahdellut/diggaillut orkestereiden edessä. Tietty muutamat rohkeimmat kylläkin. Siinä sitä käytiin vuorotellen hakemassa tarjottimella koko pöytään annosta ja sain kuin sainkin itsestäni sen verran irti että kun Maya Paakkari & Schladdibreakers tuli estradille niin muutaman biisin kävin tanssimassa. Luonnollisesti yksin sivussa koska omaan ehkä hieman erinlaisen tavan rokata. hahahaha. Moshin ja twistin sekoitukseksi sitä ehkä voisi luonnehtia. Levottomat jalat ei tyyliä tunne, sano!
Pileet loppui joten Tornion Eetun kanssa piti lähteä Pikku-Hiaseen jollain jenkkipellillä, mutta niin kuin asiat usein menevät, kävelin sinne. Enhän mä siel vetänyt kuin kahvin ja bissen kun taas tie jatkui pitseerian kautta unelle, ja hyvä niin. Poijaat vahe homostelivat teltassa, mutta ei siitä enempää.hahahahaha.

sunnuntai 1.8

Aika ajoissa herättiin koko leiri ja aamupalan (njam njam) jälkeen jätin kapulan lataukseen  ,oli perkeles päässyt tyhjentymään akku. Pian oli leirikin purettu ja mopot valmiina ajoon. Kaikki ukot eivät tosin olleet, joten jakauduimme kahteen osaan. Osa lähti kohti etelää ja osa jäi. Itsehän puhaltelin nollat jo kybysen aikaan mut esim. rotkolahammaslärvisellä oli viel hieman joten käytiin vähän kävelemässä rannassa. Hyvä, koska vaikka mulla oli nollat niin olo ei oikein ollut paras mahdollinen. Noin neljän tunnin jälkeen minä, Rotko ja Harri lähdimme kohti etelää. Kiittelimme tietysti Viikinkejä mukavasta rallista ja Reposelle vielä kuittasin et olin eilen sun baarissa, mutta ollos olo huoleton; en hajoittanut kuin yläkerran. hahahah. Oli selvästi satanut mutta onneksi tie oli kuiva. Oulussa kun käännyimme bensikselle niin taivas hieman antoi saetta. Bensiksel sade vehkeet niskaan mut enää ei päälle ropissut yhtään. Jossain rantsilan kohdalla huilitauko ja sovittiin et mennään rotkon tietämään mökkimestaan. Pyhäjärven aa bee seellä taas tankki ja rotko sanoi et 30 kilsaa ja sit käännös vasuriin ja pikkutietä vähän matkaa.
Noin kahden kilometrin jälkeen käännyimme emolahden leirintä alueelle. Aikas nopeet 30 kilsaa. hahahahaha. Sieltä mökki ja sauna. Uitiin ,saunottiin ,grillattiin ja muutama olunenkin nautittiin. Väsy oli kaikilla joten paskaa tuli suusta vaikka minkä tasoista niin kaikki kihittivät vatsa kipeinä. Harri meni ajoissa nukkumaan mut minä jäin Rotkon kanssa katsomaan nuotiota, rauhottavaa tuo elävän tulen tuijotus. Tosin tuli-kipinä-hehkuvaiset hieman kiusasivat.
Parin tunnin päästä mekin mentiin erittäin hiostavaan ”leikkimökkiin” korvalle.

Maanantai 2.8

Nihkeellä petauspatjalla nukkuminen oli ilmeisesti alkanut vituttamaan jossain vaiheessa unta koska jäbät kertoivat minun kuorsanneen kuin Maivo. Aamutoimet ja kahvinpaskat avaimenluovutuksen yhteydessä. Eipä ollut paljoa pakattavaa joten aikas aamusta lähdimme etenemään. Huonojen yö-unien jäljet kyllä näkyivät kaikissa, sen verran oli väsynyttä matkaajaa. Raskasta oli ajo ja varsinkin tuulista joten eipä ekaan siirtymään otettu kilsoja kuin noin 80 ja Viitasaaren scan-burgeriin aamupalalle. Kukaan ei tankannut vaan vetästiin burgerit naamariin ja etiäpäin. Jyväskylässä toinen pysähdys eikä siitäkään muuta kerrotavaa kuin että kompastuin vessan rappusissa. hahahah. Väkeä alkoi olla tienpäällä mutta oikeastaan aikas mukavasti matka taittui poislukien tuuli ja se että hiestä märät kalsarini tekivät nahkaisen ajoasun persuuksissa hieman kitkaa. Harri naureskeli takana kun vaihtelin ajoasentoa vähän väliä.
Heinolassa pysähdys muttei mitään ihmeempiä kuhan tankit otettiin. Sit olikin enää loppurutistus ja pian lukikin opaskyltissä et Riihimäki jotakin. Hieman ennen riksua kuitenkin tuli vielä pysähdys;  olivat perkeleet laittaneet tien poikki kun kunnostivat asfalttia. Siinä me sitten odotettiin abouts 15 minuuttia hikeä valuen Harrin matkalehmän stereoista nauttien.
Rotko tippui joukkueesta ekana ja me Harrin kaa mentiin tallille jossa vaihdoin ajoasuni lisäksi ajoneuvoni toisenlaiseen kaksi-pyöräiseen. Kapsäkki kyytiin ja tietysti taka-rengas puhkesi matkalla .hahahaha.
Talutin värnää kotiin puolitoista kilsaa ja röjähdin sohvalle. Täts IT!!!!!

Kiitokset Suville ja lastenhoitajille.!!!! matka-kumppaneille sekä tietysti pohjoisen viikingeille ja muille kemiläisille kommunisteille ,mckäri ja iso eetu sekä Ramelle saunasta. Vieraathan rallin tekevät joten kiitokset vanhoille ja uusille tutuille. Stanan hyvä ralli again! Cheers!!!!
(Ai ni, jos jotakuta kilsat kiinnostaa ni vahe alle 1400 oli saldo.)